Hoofdkantoor: De Houtakker 33 6681 CW Bemmel • 0481-470310

ASSET Rail Specials

28vacatures

ASSET Rail voert aanvullende specialistische (spoor)diensten uit onder de naam

ASSET Rail Specials, waaronder Rijdraadmeting.

ASSET Rail kan deze diensten in eigen beheer uitvoeren, maar niet alleen dat, ook biedt ASSET Rail Specials de Rijdraadmeting aan bij derden. Hiermee levert ASSET Rail dus niet meer alleen een Topprestatie in onderhoud, maar ook in Rijdraadmeting!

Emissieloze Rijdraadmeting

ASSET Rail heeft een eigen compacte meetcontainer ontwikkeld waar emissieloos rijdraadmetingen mee kunnen worden uitgevoerd. 

Met het nieuwe rijdraadinspectiesysteem (RIS) meten we rijdraadhoogte, rijdraaddikte, verschuiving en harde punten in de bovenleiding. Daarnaast kunnen er ook getordeerde draad en dunne plekken op inkomende draden gedetecteerd worden. Voor het uitvoeren van de metingen is het niet noodzakelijk dat de bovenleiding spanningsloos is. Met de emissieloze Unimog die dit najaar beschikbaar is en waarmee de metingen uitgevoerd zullen worden,  geeft ASSET Rail Specials invulling aan de ambitie van ProRail om het spoor verder te verduurzamen en in het algemeen het terugdringen van de stikstofuitstoot.

Uniek meetsysteem

Door de unieke manier van meten heeft dit systeem geen moeite met het meten van rijdraaddikte waarbij zich koolstofaanslag gevormd heeft. Veel meetsystemen kampen wel met dit probleem.

Het is mogelijk om metingen óm de millimeter uit te voeren, afhankelijk van de snelheid waarmee gemeten wordt. Hierdoor is het mogelijk om ook dunne plekken onder hangdraad- verbindings- en lasklemmen te detecteren, de plekken waar de problemen zich normaliter voordoen.

De metingen worden gewoonlijk uitgevoerd met een snelheid van max. 20 km/h; echter ook hogere snelheden zijn mogelijk. Het systeem is 100% accuraat m.b.t. detectie van incidenten en de analyse is 24 uur na meting beschikbaar.

De gemaakte analyse wordt vergezeld van foto’s en een video-opname van de meting in een web-omgeving gezet. Het RIS is geschikt voor metingen op zowel (HSL) treinsporen van ProRail, Infrabel als ook de tram.

Emissieloos meten

ASSET Rail beschikt over een Hybride Unimog waarmee we de meting Emissieloos kunnen uitvoeren.

Dit is wereldwijd de eerste Hybride Unimog en daarmee heeft ASSET Rail Specials een primeur voor het Nederlandse spoor te pakken.

De Unimog is voorzien van een accupakket zodat op het spoor geruisloos en emissieloos gemeten kan worden. Hiermee geeft ASSET Rail Specials invulling aan de ambitie van ProRail om het spoor verder te verduurzamen en in het algemeen het terugdringen van de stikstofuitstoot.

Heeft u interesse in dit meetsysteem of een meting?  Zoek dan contact met André van Hoogdalem (a.v.hoogdalem@assetrail.nl) (productiemanager EV) om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

 

 

 

Catenary measurement system

ASSET Rail developed a new measurement system to monitor the quality of the contact wire.

  • Built within a small container that can be put on any standard flat railcar or road-rail vehicle.
  • Can be operated with our Hybrid-Unimog with full on-track electric propulsion system. Therefore, allowing for clean, safe and sustainable operation within clean air zones, sensitive station and tunnel environments, etc.
  • Able to operate on live overhead lines.
  • Certified up to 3kV DC voltage, currently applying for 25kV AC certification.
  • Suitable for both heavy rail, high-speed – and light rail.
  • Measurement speed up to 25 km/h allowing for optimal sampling frequency (1000Hz).
  • Open data standards (output in GIS, Google Maps, ….).
  • Parameters wire thickness, height, stagger, gradient, hard spots collected each mm.
  • Data is analysed within 24 hours.
  • Detailed results and reliable information.

Zero Emission:
Overhead
wire measurement system

The results

  • Commercial runs started in October 2023.
  • First results: identified more than 150 thin spots and exceedances (incidents?)that were not visible within the legacy measurement car data. (is dit het correcte woord?)conventional measurement data?
  • Identified a 3.5 mm thin spot that got replaced immediately (thin spot was not visible within the legacy conventional? data!).
    • Offers you the opportunity to:
      – timely repairs to highwear locations;
      – reliable wear forecasts to optimize maintenance;
      – long-term renewal planning.

Contact? Mail to: André van Hoogdalem, a.v.hoogdalem@assetrail.nl